start     o firmie     usługi     kontakt

 
Świadectwo charakterystyki energetycznej budynków i lokalu mieszkalnego

Czym jest świadectwo?

Zgodnie z projektem ustawy o systemie oceny energetycznej budynków i lokali mieszkalnych Świadectwo charakterystyki energetycznej budynków i lokalu mieszkalnego

  • jest dokumentem sporządzonym i poświadczonym przez uprawnionego specjalistę, określającym wielkość energii zużywanej na potrzeby
    • ogrzewania i wentylacji
    • chłodzenia
    • przygotowania ciepłej wody
    • oświetlenia wbudowanego

Świadectwo charakterystyki energetycznej budynków i lokalu mieszkalnego

  • podaje dla ocenianego budynku lub lokalu wskaźnik EP, który stanowi informację o jakości energetycznej czyli o cechach, które wpływają na poziom zużycia energii w budynku czy lokalu.
    • wyraża ilościową ocenę zużycia energii
    • stanowi jakościową ocenę energetyczną budynku.
  • zawiera także wskaźnik EK, który wyraża zapotrzebowanie na energię, która powinna być dostarczona do budynku.

Świadectwo charakterystyki energetycznej budynków i lokalu mieszkalnego

  • zawiera wskazanie możliwych do realizacji robót budowlanych mogących poprawić jakość energetyczną rozpatrywanego obiektu.

Wzór świadectwa, wytyczne do wyceny oraz wycena wykonania  świadectwa charakterystyki energetycznej

Wzór świadectwa budynku Wytyczne do wyceny oraz cennik wykonania usługi

Od kiedy obowiązuje Świadectwo charakterystyki energetycznej budynków i lokalu mieszkalnego?

Ustawa z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy Prawo Budowlane wprowadza z dniem 01.01.2009 r. obowiązek posiadania świadectw energetycznych dla budynków/lokali istniejących (w przypadku ich sprzedaży lub wynajęcia nowemu najemcy), oraz dla budynków nowo oddawanych. 

Obowiązek ten nie dotyczy budynków/lokali, których się nie sprzedaje, nie wynajmuje nowym najemcom ani nie modernizuje. Świadectwo jest ważne przez 10 lat, nowe świadectwo należy sporządzić jeżeli upłynął termin jego ważności lub zmieniła się charakterystyka energetyczna budynku/lokalu.

Jakie korzyści daje Świadectwo charakterystyki energetycznej budynków i lokalu mieszkalnego?

Świadectwo energetyczne budynku określa jakość energetyczną budynku/lokalu, a co się z tym wiąże, jego atrakcyjność pod kątem sprzedaży lub wynajmu. Nabywcy lub najemcy świadectwo pozwala oszacować koszty zużycia energii związane z eksploatacją budynku/lokalu i wybrać ofertę najbardziej adekwatną do swoich możliwości finansowych. Dodatkowo świadectwo zawiera wytyczne i wskazania możliwych usprawnień, jakie może wprowadzić właściciel w celu obniżenia zapotrzebowania na energię

Obowiązek sporządzenia świadectwa spoczywa na właścicielu budynku/lokalu. Świadectwo powinno być udostępnione nabywcy lub najemcy budynku. Dla nowych budynków oddawanych do użytku świadectwo energetyczne budynku jest dokumentem wymaganym do uzyskania pozwolenia na użytkowanie, a przy sprzedaży budynku/lokalu jest dokumentem niezbędnym do podpisania aktu notarialnego.

O co w tym wszystkim chodzi?

  • Jeżeli budujesz nowy dom – musisz mieć świadectwo!
  • Jeżeli mieszkasz w swoim domu/lokalu – nie musisz otrzymać świadectwa!
  • Jeżeli sprzedajesz lub wynajmujesz – musisz przedstawić świadectwo!
  • Jeżeli kupujesz lub wynajmujesz – możesz spodziewać się określonych kosztów utrzymania, żądaj świadectwa !
  • Świadectwo energetyczne trzeba otrzymać przed pozwoleniem na użytkowanie.
  • Bez świadectwa energetycznego nie będzie można zawrzeć umowy kupna - sprzedaży.
  • Nieprawdziwe świadectwo stanowi wadę rzeczy zmniejszającej jej wartość w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.

Co w przypadku braku Świadectwa charakterystyki energetycznej budynków i lokalu mieszkalnego lub jego wadliwego sporządzenia?

Przepisy wprowadzające obowiązek wykonania świadectwa energetycznego wynikają z art. 5 Prawa Budowlanego, ich nieprzestrzeganie podlega karze grzywny zgodnie z art. 93 pkt 1 Prawa Budowlanego. Świadectwo energetyczne zawierające nieprawdziwe informacje o wielkości zapotrzebowania energii jest wadą fizyczną rzeczy w rozumieniu Kodeksu Cywilnego o rękojmi za wady. W tej sytuacji właściciel sprzedający lub wynajmujący budynek/lokal może być zmuszony do zwrotu części pobranej zapłaty lub obniżenia czynszu ustalonej w umowie sprzedaży lub najmu.

 Jeśli chcą Państwo uzyskać więcej informacji - prosimy o kontakt telefoniczny tub mailowy.